Wiele osób zgodzi się z tym, że czujemy się lepiej, kiedy jesteśmy produktywni, kiedy odhaczamy kolejne pozycje na liście rzeczy do zrobienia i osiągamy stopniowy postęp w realizacji celów, nad którymi pracujemy.
Z drugiej strony, jeśli organizacja nadaje priorytet dobremu samopoczuciu, w szczególności samopoczuciu psychicznemu, będzie ona również cieszyć się zwiększonym poziomem produktywności. Jest to więc rozwiązanie korzystne dla obu stron. Argumenty biznesowe przemawiające za dobrym samopoczuciem w miejscu pracy są bardzo solidne i mocne.
Istnieje wiele negatywnych skutków ubocznych, których prawdopodobnie możesz się spodziewać. Są to m.in.:
- spadek produktywności.
- obniżenie jakości pracy,
- spadek dobrego samopoczucia,
- obniżenie zaangażowania pracowników,
- możliwość pogorszenia się zdrowia fizycznego.
Często kojarzymy stres lub myślimy o nim jako o nieprzyjemnym uczuciu. Jednak ma on również naprawdę poważne konsekwencje fizjologiczne, które mogą ujawniać się w różny sposób u różnych osób.
Oto otrzeźwiająca statystyka:
Przewlekły stres w pracy jest bardziej szkodliwy dla zdrowia fizycznego niż narażenie na bierne palenie.
Na początku lat 2000, kiedy w czasopismach medycznych pojawiły się informacje, że bierne palenie jest przyczyną raka i jest poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowia, rządy szybko zaczęły wdrażać nowe zasady, aby zmienić sposób, w jaki traktujemy palenie w społeczeństwie. Na poziomie społecznym wprowadzono wiele zasad i reguł dotyczących zakazu palenia w zamkniętych miejscach publicznych, zakazu palenia w miejscach publicznych na zewnątrz, obszarów wolnych od dymu itp. W wielu krajach dostosowaliśmy się do tego, ponieważ naprawdę rozumiemy konsekwencje i ryzyko związane z narażeniem na bierne palenie.
Dlatego dość szokujące jest uświadomienie sobie, że ryzyko związane ze stresem w miejscu pracy jest w rzeczywistości gorsze dla naszego zdrowia niż narażenie na bierne palenie. Wciąż jednak czekamy na politykę rządu lub innych organów, aby pomogły lub zmusiły różne organizacje do zajęcia się stresem w miejscu pracy. Miejmy to na względzie, kiedy pracujemy nad strategią wellness w miejscu pracy.
Mówienie o poziomach działań to najlepszy sposób na odpowiedź na pytanie: lepiej zapobiegać czy leczyć?
Działania na poziomie trzecim to sytuacja, w której organizacja pracuje nad wdrożeniem działań, które mogą obejmować:
- wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego,
- program pomocy pracownikom,
- rzucanie palenia,
- wszelkiego rodzaju inicjatywy związane z aktywnością fizyczną.
Dalszy tekst jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.
DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!
Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !