Dołącz do nas

Bezpieczeństwo

Występ publiczny bez tremy, czyli jak radzić sobie z tremą podczas wystąpień publicznych


Trema to uczucie bardzo dobrze znane większości ludzi. Według słownikowej definicji, to podniecenie połączone z lękiem, obawą i zdenerwowaniem, utrudniające koncentrację i możliwość działania. Stres związany z wystąpieniem pojawia się przed lub w trakcie wystąpienia publicznego, rozumianego jako prezentowanie treści przez mówcę przed audytorium.

Edyta Janus

Wystąpienie publiczne to na przykład prowadzenie prezentacji, wykładu, szkolenia, ale także zabieranie głosu w dyskusji czy udział w rozmowie rekrutacyjnej. Trema objawia się najczęściej drżeniem rąk i nóg, zawrotami głowy, drżeniem głosu, uczuciem słabości lub oszołomienia. Czasami stremowany człowiek może mieć uczucie zaciśnięcia gardła utrudniające mówienie i oddychanie. U niektórych osób stres związany z wystąpieniem powoduje zaczerwienienie twarzy. Nasilenie i występowanie objawów tremy jest zindywidualizowane, co oznacza, że u jednych będą one silniejsze, u innych słabe, a u niektórych trema w ogóle się nie pojawi.

Stres związany z wystąpieniem publicznym wiąże się zwykle z obawą przed oceną, lękiem przed pytaniami, na które trudno będzie udzielić odpowiedzi, koniecznością korzystania z urządzeń, np. mikrofonu. Bez wątpienia trema pojawia się także w sytuacji, kiedy nie jesteśmy dostatecznie dobrze przygotowani do wystąpienia publicznego. Występowanie niepożądanych objawów utrudniających koncentrację i możliwość działania może wiązać się także z audytorium – niektórzy obawiają się występowania przed osobami obcymi, innych zaś blokują znajomi, przyjaciele czy rodzina.

Nie ulega wątpliwości, że trema wymaga opanowania, ponieważ może znacząco utrudnić prowadzenie prezentacji czy szkolenia. Warto także zauważyć, że to pozornie niepożądane zjawisko może stanowić także pozytywny bodziec motywujący i mobilizujący do działania. Rozpoznanie objawów tremy oraz zidentyfikowanie jej źródeł może być pierwszym krokiem na drodze do jej oswojenia.

Trema, komunikacja niewerbalna a budowanie pewności siebie

Odczuwanie tremy przez mówcę oraz to, w jaki sposób sobie z nią radzi, ma ogromny wpływ na słuchaczy. Drżenie rąk, głosu, czerwienienie się czy nerwowe przestępowanie z nogi na nogę to elementy widoczne dla audytorium. Prezenter, świadomy wysyłanych sygnałów niewerbalnych, zamiast skupić się na wystąpieniu, zaczyna się jeszcze bardziej tremować, co przekłada się na jakość prezentacji. Warto zauważyć, że przy rozpoczynaniu wystąpienia mamy do czynienia ze zjawiskiem pierwszego wrażenia, które ma miejsce w ciągu 15 pierwszych sekund i rzutuje na dalszy odbiór prezentującego. Zgodnie z modelem Mehrabiana – 55 proc. przekazu stanowią elementy niewerbalne, 38 proc. to barwa i ton głosu, słowa stanowią tylko 7 proc. Rozpoczynając wystąpienie, warto zatem skupić się na tym, co w danym momencie najistotniejsze, czyli elementach niewerbalnych i głosie, po to, aby w kolejnej części z powodzeniem prezentować treści merytoryczne.

Hidden Content

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Podobał Ci się ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !


Bezpieczeństwo

Przygotuj organizację na nowy standard ISO 45003


Międzynarodowy standard zdrowia i bezpieczeństwa psychologicznego w miejscu pracy (ISO 45003) ma zostać opublikowany już w lipcu 2021 roku. Zagrożenia psychospołeczne zyskają więc należne miejsce w regulacjach, mając realny wpływ na pracowników, a przez to i na funkcjonowanie organizacji. (więcej…)


Kontynuuj

artykuł promocyjny

Wydajny, sterowany sygnałem PLC system zabezpieczenia dostępu bez czujników mutingu


Siła innowacji, praktyczne podejście i mocne zaangażowanie to wartości, które sprawiły, że firma WITRON, mająca siedzibę w regionie Górnego Palatynatu w Niemczech, jest dzisiaj jednym ze światowych liderów w planowaniu i realizacji dynamicznych systemów magazynowych oraz kompletacyjnych w sektorze intralogistyki. Firma WITRON nieustannie pracuje nad opracowywaniem jeszcze lepszych i bardziej opłacalnych rozwiązań logistycznych dla swoich klientów, które zwiększają wydajność procesów.

(więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Cel: bezpieczna firma. Sposób: dobre przywództwo.


Niektórzy już dawno zrozumieli, że ich wysiłek musi koncentrować się na zapobieganiu. Czasami można odnieść wrażenie, że na siłę wyszukują problemy, ale oni wiedzą o tym, że jeśli raz odpuszczą i przestaną zbierać informacje o zdarzeniach wypadkowych, czyli inaczej mówiąc, przestaną zbierać informacje o przyczynach wypadków i katastrof, to za chwilę za do zapłacą. To jest przywództwo. – mówi Jerzy Karczewski w rozmowie z Fabianem Bielem.

(więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Dlaczego podejmujemy ryzyko w pracy?


Gdy przed kilkoma laty austriacki sportowiec Felix Baumgartner wykonywał skok z wysokości 36 km, dokonanie to relacjonowały wszystkie media. Sukces (lub porażkę) chciały zobaczyć miliony widzów, a o samym skoczku mówiono jeszcze długo po jego wyczynie. Skok się udał, sportowiec stał się bohaterem, pozostaje jednak pytanie: po co to zrobił?

(więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Zarządzanie bezpieczeństwem pracy podwykonawców


W obecnych czasach większość firm produkcyjnych korzysta w większym lub mniejszym stopniu z usług podwykonawców. Niezależnie od stopnia skomplikowania oraz czasu trwania prac wykonywanych przez podwykonawców, mamy wtedy do czynienia z sytuacją, gdy pracownicy innej organizacji, o odmiennych standardach pracy, kulturze organizacyjnej, kwalifikacjach zawodowych i doświadczeniu, wykonują prace na rzecz firmy zlecającej, na jej terenie, często w obszarach, gdzie znajdują się pracownicy firmy zlecającej.

(więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Jakim być przywódcą?


Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie zajmuje całe rzesze naukowców i praktyków biznesu, czego dowodem są liczne badania i opracowania, kształtujące nowoczesne trendy w zakresie efektywnego przywództwa. Ja chciałbym podzielić się z Państwem swoimi obserwacjami i przemyśleniami w tym obszarze, płynącymi z praktyki zarządzania.

(więcej…)


Kontynuuj

Popularne