Dołącz do nas

Bezpieczeństwo

Projekt – Zimą Zawsze Bezpieczni- Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym


Zima zaskakuje drogowców, kierowców. Takie stwierdzenie słyszymy każdego roku, gdy tylko pojawią się pierwsze opady śniegu, ale czy na pewno możemy sami przygotować się do tego aby być bezpiecznym na drodze w czasie zimy?

Fundacja Kultury Bezpieczeństwa

Kierowcy samochodów osobowych, ciężarowych zobligowani są do usuwania śniegu i lodu z szyb, lusterek, świateł tablic rejestracyjnych oraz dachu:
KODEKS DROGOWY PRAWO O RUCHU DROGOWYM
„Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

Tak jak osobówkę odśnieżymy bez problemu tak problem rośnie gdy pojazd jest większych gabarytów.

Niestety w Polsce problem ten jest o tyle skomplikowany, że same chęci i strach przed otrzymaniem mandatu za nieodśnieżenie pojazdu nie wystarczy by wyeliminować ryzyka spowodowane spadającymi kawałkami lodu czy śniegu, na jadące za nim pojazdy, powodując uszkodzenia szyb lub zmuszając kierujących do gwałtownego hamowania. Tafle lody spadają nie tylko na pojazdy jadące za nieodśnieżonym samochodem ale także w przypadku zahamowania przed przejściem dla pieszych, tafla lodu, bryła śniegu spadnie na pieszych.

O ile odśnieżanie w siedzibach firm jest możliwe w różnoraki sposób, tak w czasie postoju na trasie nie jest już to takie łatwe. Postoje w czasie podróży są nieuniknione, jest ich wiele; min., oczekiwanie na załadunek i rozładunek towaru, kolejki na przejazdach przez granice państwowe, dobowe odpoczynki. Kierowcy są zdani na siebie, wykorzystują drabiny wożone w ciężarówkach, co za tym idzie często stawiają je na oblodzonej powierzchni, jeżeli mają w pobliżu miasto z myjnią dla samochodów ciężarowych mogą ten lód, śnieg spłukać ciepłą wodą.

Postawienie podestu roboczego na parkingach przydrożnych czy stacjach paliw umożliwiłby kierowcą samochodów dostawczych, ciężarowych na ich bezpieczne i regularne odśnieżanie.

Doskonałą infrastrukturą do tego typu rozwiązania są Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).

Jest to teren wydzielony w pasie drogowym poza koroną drogi, wyposażony w miejsca postojowe dla pojazdów oraz w urządzenia służące zaspokajaniu potrzeb podróżnych. Posiadają takie udogodnienia jak : wypoczynek z możliwością noclegową, stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii, stacje paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, informacji turystycznej agendy poczty, banku, biur turystycznych, biur ubezpieczeniowych.

Nadal jednak brakuje platformy, podestu roboczego za pomocą którego kierowcy spokojnie i w sposób bezpieczny mogliby oczyścić naczepę i dach swojego samochodu z zalegającego śniegu i lodu aby powrócić do ruchu drogowego nie powodując zagrożenia w ruchu drogowym spadającymi taflami lodu i zamarzniętymi bryłami śniegu.

Warto jeszcze pamiętać: niezależnie od wybranego sposobu odśnieżania, pracodawca powinien rozpoznać ryzyko wypadkowe. W trakcie odśnieżania naczep, dachu samochodu zwiększa się ryzyko m.in.: możliwość upadku z wysokości (drabiny, rampy), możliwość uderzenia o nieruchome przedmioty, możliwość poślizgnięcia się i upadku na płaszczyźnie, możliwość przysypania zgarnianym z naczepy śniegiem, możliwość wyziębienia i przemoczenia. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie wszystkich zasad BHP w trakcie odśnieżania pojazdów, aby uniknąć utraty zdrowia a nawet życia.

Niezależnie od wybranego sposobu odśnieżania, pracodawca powinien rozpoznać ryzyko wypadkowe. W trakcie odśnieżania naczep, dachu samochodu zwiększa się ryzyko m.in.: możliwość upadku z wysokości (drabiny, rampy), możliwość uderzenia o nieruchome przedmioty, możliwość poślizgnięcia się i upadku na płaszczyźnie, możliwość przysypania zgarnianym z naczepy śniegiem, możliwość wyziębienia i przemoczenia.

Rusza właśnie kampania organizowana przez Fundację Kultury Bezpieczeństwa, której celem jest poprawa warunków pracy i bezpieczeństwa kierowców na naszych drogach. Fundacja zauważyła, że jest tu wciąż nierozwiązany do tej pory problem i chce, aby przy dużych stacjach benzynowych oraz w Miejscach Obsługi Pasażerów, czyli tam, gdzie zatrzymują się samochody ciężarowe, autokary, były darmowe stanowiska do odśnieżania naczep czy autobusów. Aby każdy kierowca przed wyruszeniem w trasę miał możliwość zadbania o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników ruchu drogowego. Czy gdyby były takie stanowiska to wiedząc, że można w sposób bezpieczny wykonać odśnieżanie pojazdu, uniknąć zagrożenia i mandatu ,korzystalibyśmy z takich stanowisk? Zdecydowanie tak!

Fundacja Kultury Bezpieczeństwa została założona w celu promowania zachowań zapobiegających potencjalnym zagrożeniom mającym wpływ na nasze zdrowie i bezpieczeństwo.
Zastosowanie kreatywnych i innowacyjnych metod ma na celu dotarcie do jak największej liczby osób i w sposób trwały wpłynięcie na ich kulturę bezpieczeństwa. Polska Kocha Bezpieczeństwo jest to unikalny program stworzony przez Fundację Kultury Bezpieczeństwa, powstał w celu wprowadzania pozytywnych zmian w kwestii postrzegania bezpieczeństwa.

Dlatego Fundacja Kultury Bezpieczeństwa czyni starania aby już w 2019 roku pojawiły się na stacjach i MOPach pierwsze stanowiska do odśnieżania samochodów i autobusów. To doskonała inicjatywa, dzięki której użytkownicy dróg będą jeździli bezpieczniej. Już wkrótce przedstawimy więcej szczegółów.

plakat

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !


Bezpieczeństwo

5,9 wypadków na 100 osób. Amazon zastąpi pracowników autonomicznymi robotami


Jak podaje branżowy raport „Primed for Pain” opracowany przez Strategic Organizing Center, wskaźnik poważnych obrażeń wśród pracowników Amazon (2020 r.) był o blisko 80 proc. wyższy niż wszystkich pozostałych pracodawców w branży magazynowej. Ponad 27 tys. zatrudnionych przez Amazon pracowników wymagało na skutek wypadku opieki medycznej wykraczającej poza udzielenie pierwszej pomocy lub nie było w stanie kontynuować pracy. (więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Zagrożenia związane z pyłami palnymi


Amerykańska Chemical Safety Board (CSB) zebrała dane o 105 wybuchach pyłu zaistniałych w latach 2006-2017, które zostały następnie podzielone na kilka typów branż. Wykres CSB pokazuje, że wybuchy palnych pyłów występują w wielu branżach i operacjach. (więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Środki i Technologie Ochrony Indywidualnej? W pandemii technologia wkracza do BHP.


Pandemia doprowadziła do rozproszenia pracy. Obok najpopularniejszego tzw. home office, funkcjonuje grupa pracowników fizycznych, którzy ze względu na obostrzenia sanitarne swoją pracę wykonują w pojedynkę, bez odpowiedniego nadzoru (samotny pracownik, ang. lone worker). Stwarza to dodatkowe problemy z zapewnieniem im bezpieczeństwa czy reagowania w sytuacjach awaryjnych. (więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

108,9 mln USD kary za wybuch w zakładzie firmy ConAgra Foods


W dniu 9 czerwca 2009 roku eksplozja gazu ziemnego zniszczyła zakład przetwórstwa mięsnego Slim Jim firmy ConAgra Foods. W wyniku wypadku zginęły 4 osoby, a 71 trafiło do szpitali. Do środowiska wyciekło ponad 8 ton szkodliwego amoniaku. W rezultacie firma ConAgra została obarczona 70% winy i zobligowana do wypłaty odszkodowań, których wartość wyniosła 108,9 mln USD. Zakład nigdy nie został odbudowany. (więcej…)


Kontynuuj

akcja partnerska

Wyższy poziom bezpieczeństwa w wymagającym środowisku produkcyjnym


Dzięki radarowemu systemowi LBK firma Leuze rozszerza ofertę rozwiązań bezpieczeństwa dla swoich klientów. System bezpieczeństwa 3D niezawodnie monitoruje strefy zagrożenia - nawet w warunkach występowania iskier i oparów spawalniczych, zanieczyszczeń oraz zapylenia.

Bezpieczeństwo operacyjne posiada najwyższy priorytet w środowiskach przemysłowych. Firma Leuze zapewnia obecnie klientom nowe możliwości w tym zakresie, w postaci radarowego systemu bezpieczeństwa LBK - pierwszego na świecie rozwiązania 3D do użytku w środowiskach produkcyjnych narażonych na wpływ zanieczyszczeń, iskier spawalniczych, wiórów/trocin, zadymienia, wilgoci lub oparów. Opracowany przez włoskiego producenta Inxpect S.p.A. i dystrybuowany przez Leuze system LBK zabezpiecza strefy zagrożenia w pobliżu maszyn i instalacji - nawet w trudnych warunkach procesowych.
- Dużą zaletą radarowego systemu bezpieczeństwa LBK jest jego odporność na wpływ środowiska produkcyjnego, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dużej czułości i niezawodnym wykrywaniu ruchu - mówi Jörg Packeiser, Marketing Safety w Leuze. - Warto również podkreślić, że technologia radarowa LBK monitoruje przestrzeń trójwymiarową, a nie tylko dwuwymiarową powierzchnię.

Radarowy system bezpieczeństwa LBK umożliwia niezawodne trójwymiarowe monitorowanie stref ochronnych w wymagających środowiskach produkcyjnych

Radarowy system bezpieczeństwa LBK umożliwia niezawodne trójwymiarowe monitorowanie stref ochronnych w wymagających środowiskach produkcyjnych

Czujniki rejestrują każdy ruch

System radarowy LBK reaguje na ruch i generuje sygnał przełączający, gdy tylko operator wkroczy na obszar monitorowany. W ten sposób firma Leuze chroni zarówno pracowników, jak i procesy technologiczne. Dzieje się tak, ponieważ rozwiązanie 3D przerywa procesy produkcyjne tylko wtedy, gdy ktoś faktycznie znajduje się w strefie zagrożenia. W ten sposób system unika niepotrzebnych przestojów i jednocześnie zwiększa dyspozycyjność maszyny lub instalacji. Po opuszczeniu przez personel strefy niebezpiecznej, maszyny mogą ponownie się uruchomić. Zastosowana technologia radarowa niezawodnie rozróżnia ludzi i obiekty statyczne, ponieważ bezbłędnie wykrywa nawet nieruchome osoby znajdujące się w chronionym obszarze. Obiekty statyczne, takie jak palety lub pojemniki z materiałami, można bez problemu pozostawić w strefie ochronnej, ponieważ nie powoduje to zakłócenia działania systemu.

System LBK bezbłędnie rozróżnia obiekty statyczne i dynamiczne

System LBK bezbłędnie rozróżnia obiekty statyczne i dynamiczne

Łatwa instalacja, elastyczność użytkowania

Radar bezpieczeństwa LBK jest wykorzystywany przede wszystkim do blokady restartu maszyn oraz do monitorowania obszarów ukrytych. Użytkownicy mogą dostosować go do swoich indywidualnych wymagań, określając liczbę i położenie czujników, zakres działania oraz kąt otwarcia dla wąskiej i szerokiej strefy ochronnej. System wykorzystuje również technologię radaru 3D do monitorowania obszarów na stopniach lub cokołach oraz znajdujących się za niemetalicznymi zasłonami. W celu zabezpieczenia większych obszarów można za pomocą kontrolera połączyć ze sobą do sześciu czujników radarowych.
W ten sposób system oferuje maksymalny obszar monitorowania o wymiarach 15 x 4 m. Poszczególne czujniki można łączyć w grupy, które w razie potrzeby można wyłączyć, umożliwiając w ten sposób dostosowanie systemu do wymagań dynamicznych procesów produkcyjnych. Kolejną zaletą radaru bezpieczeństwa LBK jest proste w obsłudze oprogramowanie konfiguracyjne, umożliwiające użytkownikom bezproblemowe zdefiniowanie parametrów systemu. Na życzenie klienta certyfikowani eksperci ds. bezpieczeństwa firmy Leuze mogą przeprowadzić konfigurację i uruchomienie systemu.

Więcej informacji o systemie można uzyskać na stronie leuze.com lub wysyłając wiadomość na adres Info.PL@leuze.com

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Przygotuj organizację na nowy standard ISO 45003


Międzynarodowy standard zdrowia i bezpieczeństwa psychologicznego w miejscu pracy (ISO 45003) ma zostać opublikowany już w lipcu 2021 roku. Zagrożenia psychospołeczne zyskają więc należne miejsce w regulacjach, mając realny wpływ na pracowników, a przez to i na funkcjonowanie organizacji. (więcej…)


Kontynuuj

Popularne