Dołącz do nas

Ergonomia i zdrowie

Ile pić, co pić, kiedy pić?


Co dziesiąty Polak w ogóle nie pije wody, a ponad 80 proc. z nas spożywa jej za mało w ciągu dnia – wynika z badań PBS dla Stowarzyszenia „Woda w Domu i w Biurze". Nie pijemy wody regularnie, lecz sięgamy po nią dopiero wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. Większość z nas pije tylko 3-4 szklanki, czyli około litra wody dziennie, co stanowi zaledwie połowę zalecanej przez ekspertów normy. Jedynie 6 proc. respondentów spożywa odpowiednią jej ilość w ciągu dnia.

Ile wody powinien wypić pracownik?

Ludzki organizm w 70 proc. składa się z wody, dlatego jej bilans ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ubytek zaledwie 2 proc. płynów bardzo negatywnie odbija się na naszym samopoczuciu i koncentracji oraz – co najważniejsze – na zdrowiu. Minimalna ilość wypijanej wody, która chroni organizm przed odwodnieniem to ok. 800-1000 ml na dobę. Najlepiej jest przyjąć schemat, w którym na 1 kg masy ciała należy wypijać ok. 30 ml wody na dobę.
Oczywiście zapotrzebowanie na płyny zależy zarówno od czynników wewnętrznych (m.in. stan zdrowia) jak i czynników zewnętrznych, takich jak temperatura otoczenia, wykonywana aktywność fizyczna oraz rodzaj wykonywanej pracy. Pracownik biura, w klimacie umiarkowanym, powinien wypijać ok. 2 litrów płynów dziennie, natomiast osoba pracująca fizycznie ok 3 litrów. Jeśli praca fizyczna wykonywana jest w otoczeni charakteryzującym się wysokimi temperaturami, ilość ta powinna wzrosnąć do ok. 3,5-4 litrów na dobę, aby uchronić organizm przed przegrzaniem.

Dlaczego trzeba nawadniać organizm?

Woda odgrywa niezwykle istotną rolę w regulacji temperatury ciała oraz w transporcie tlenu i substancji odżywczych do komórek ciała. Uczestniczy w procesie usuwania zbędnych produktów przemiany materii, chroni narządy wewnętrzne oraz reguluje wszystkie procesy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pierwszym zauważalnym objawem, który powinien skłonić nas do wypicia szklanki wody to silne uczucie pragnienia. Jeśli organizm nie dostanie stosownej porcji płynów, możemy zauważyć spadek koncentracji, rozdrażnienie, osłabienie oraz zwiększoną podatność na stres. Niedotlenione mięśnie słabną, co wpływa na wydajność i zmniejszoną chęć do pracy. Często na tym etapie pojawia się ból głowy – zanim zażyjemy lek przeciwbólowy powinniśmy sięgnąć po 1-2 szklanki wody i odczekać. Jeśli ból głowy był wynikiem braku nawodnienia, powinien szybko minąć. Konsekwencją wypijania zbyt małej ilości wody może być odwodnienie organizmu, które nie jest obojętne względem zdrowia. Objawami odwodnienia mogą być nasilające się zawroty i ból głowy, sucha i ciepła skóra, zmniejszenie oddawania moczu, senność, wycieńczenie,  skurcze i bóle mięśni, zmniejszona potliwość, suche i popękane usta, zaparcia i wzdęcia, utrata jędrności skóry oraz podwyższona temperatura ciała.

ryzyko odwodnienia
Jak pić wodę?  Czy pić, jeśli nie odczuwa się pragnienia?

Należy pamiętać, aby organizm nawadniać partiami, pijąc małymi łykami co jakiś czas przez cały dzień. Chodzi o to, by nie dopuścić do pojawienia się uczucia pragnienia – to sygnał, że organizm zaczyna się odwadniać. Jednorazowe duże porcje dosłownie „przelatują” przez organizm, wzmagając oddawanie moczu niemal od razu. Tylko część wody zostaje wchłonięta przez komórki naszego ciała.
Część wody jest dostarczana z pożywieniem w postaci zup, owoców czy też warzyw, więc zdarza się, że organizm nie sygnalizuje nam niedoboru wody i nie odczuwamy pragnienia. Zaleca się jednak, aby pomimo braku pragnienia, wypijać przynajmniej minimalną ilość – ok. 1 litra niegazowanej wody mineralnej dziennie.

Woda ciepła czy bardzo zimna?  

Zdecydowanie lepiej jest sięgać po wodę ciepłą – przynajmniej o temperaturze pokojowej.
Najlepiej wchłania się i nawadnia organizm, gdy jej temperatura zbliżona jest do temperatury naszego ciała, czyli około 37º C.  Nie powinniśmy sięgać po wodę bardzo zimną. Wychładza ona organizm,  co prowadzi do spowolnienia metabolizmu. Prawidłowo funkcjonujący metabolizm zapewnia organizmowi konieczną do życia energię, którą  wykorzystuje do regulacji pracy organów wewnętrznych, mózgu  oraz utrzymywania stałej temperatury ciała. Gdy jest gorąco, w pierwszej kolejności myślimy o zaspokojeniu pragnienia zimnym płynem, powinniśmy natomiast wybierać wodę o temperaturze pokojowej. Są dwa powody, dla których nawet przy dużych upałach lepszym wyborem będzie ciepła woda. Po pierwsze, nie obciąża organizmu dodatkową pracą, którą musi włożyć w ogrzanie zbyt zimnego płynu w stosunku do temperatury ciała, czego konsekwencją jest wzrost ciepła wewnątrz organizmu. Po drugie, pijąc ciepłe napoje sygnalizujemy organizmowi, aby uruchomił mechanizmy mające na celu usunięcie nadmiaru ciepła, co skuteczniej go ochładza.

Woda mineralna czy źródlana?

Wody te różni zawartość składników mineralnych. Wyróżniamy wody nisko-, średnio- i wysokomineralizowane.  Najlepiej wybierać wody mineralne, w których zawartość składników mineralnych to ok. 1000 mg na litr, a więc wody średniozmineralizowane.  Taki stopień mineralizacji jest najbardziej korzystny i bezpieczny dla naszego organizmu. Wody wysokozmineralizowane powinny wybierać osoby, które pracują fizycznie w trudnych warunkach oraz osoby uprawiające sport. Wody źródlane (poniżej 500 mg/l ) powinny wybierać kobiety w ciąży i karmiące, na bazie wody źródlanej przygotowuje się również posiłki dla dzieci.  Składniki mineralne, które występują w wodzie są dobrze przyswajane przez nasz organizm dlatego mogą stanowić dobre uzupełnienie codziennej, zdrowej diety. To na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru wody mineralnej to zawartość poszczególnych minerałów. Wodorowęglanów powinno być powyżej 600 mg/l, siarczanów ponad 250 mg/l, wapnia ok. 150 mg/l a magnezu ponad 50mg/l.

Gazowana czy niegazowana?

Zdecydowanie niegazowana. Wody wysycone dwutlenkiem węgla mogą podrażniać żołądek oraz pobudzać apetyt poprzez drażnienie ścian żołądka. Woda gazowana może powodować wzdęcia i gazy, co obniża uczucie komfortu. Starajmy się jak najczęściej sięgać po wodę mineralną niegazowaną.

zmiany fizjologiczne

Dominika Sikora

Dietetyk, Natur House

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !


Ergonomia i zdrowie

Raport: Długie godziny pracy mogą zwiększyć liczbę zgonów z powodu chorób serca i udarów


745 tysięcy pracowników zmarło w 2016 roku z powodu pracy dłuższej niż 55 godzin tygodniowo – podają we wspólnym raporcie WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) oraz ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy). 398 tys. osób zmarło z powodu udaru, a 347 tys. z powodu chorób serca. W latach 2000-2016 liczba zgonów spowodowanych wielogodzinną pracą wzrosła z powodu udaru o 19% a chorób serca o 42%. Liczba osób pracujących przez wiele godzin szacowana jest na ok. 479 milionów pracowników, czyli 9% osób pracujących. (więcej…)


Kontynuuj

Ergonomia i zdrowie

Systemy do przechwytywania ruchu w analizach ergonomicznych


Pewne detale związane z ergonomią są trudne w dostrzeżeniu lub ocenie ze względu na niewielką widoczność, ale z perspektywy wielu godzin pracy mają bardzo duży wpływ na pracę na stanowisku. Te niewielkie, lecz istotne kwestie doskonale można uchwycić poprzez precyzyjne systemy do przechwytywania ruchu (z ang. „motion capture” lub w skrócie mocap).

Damian Dudło

Wiele firm w celu utrzymania lub zwiększenia sprawności stanowisk prowadzi analizy ergonomiczne. Polegają ona na porównaniu czynności wykonywanych podczas pracy na badanym stanowisku z obowiązującymi standardami czy potrzebami osób wykonującymi pracę.

Toyota jako lider w dziedzinie zarządzania produkcją w celu poprawy procesów i eliminacji wszelkich niepożądanych wpływów na jej przebieg od lat z powodzeniem wykorzystuje zaawansowane narzędzia do analizy ergonomicznej. Niektórzy czytelnicy mogli się już zetknąć z terminem motion capture lub też widzieć działanie sytemu do przechwytywania ruchu podczas wizyty w Toyota Motor Manufacturing Poland. Wraz z rozwojem tej technologii systemy do przechwytywanie ruchu stały się coraz bardziej przystępne i powszechnie możliwe do wykorzystania. Jak zatem tego typu rozwiązania są w stanie pomóc podczas analiz ergonomicznych?

System motion capture - czujniki i oprogramowanie.
System motion capture - czujniki i oprogramowanie.

Od dłuższego czasu przedsiębiorstwa wykorzystują tradycyjną, manualną analizę stanowisk pracy w celu zwiększenia ich efektywności. Niestety pewne detale związane z ergonomią są trudne w dostrzeżeniu lub ocenie ze względu na niewielką widoczność, ale z perspektywy wielu godzin pracy mają bardzo duży wpływ na pracę na stanowisku. Te niewielkie, lecz istotne detale doskonale można uchwycić poprzez precyzyjne systemy do przechwytywania ruchu (z ang. „motion capture” lub w skrócie mocap).

Systemy mocap z dużą dokładnością przechwytują ruch, a co ważniejsze wykluczają subiektywne obserwacje osoby analizującej nagranie video ruchu ciała na danym stanowisku. System rejestruje ruch takim jaki jest, zawężając do minimum ryzyko wystąpienia błędu pomiaru, który ma ogromny wpływ na ocenę pracy analizowanego stanowiska.

Przemysł filmowy oraz producenci gier komputerowych od lat wykorzystują te rozwiązania do wspomagania własnych projektów, podnosząc dokładności ruchów wirtualnych postaci i skracając czas realizacji produkcji. Aktualnie rozwiązania do przechwytywania ruchu, poza filmami i grami, wykorzystywane są również w rehabilitacji ludzi po wszelkiego rodzaju urazach, optymalizacji ruchu w sporcie oraz w analizach ergonomicznych stanowisk pracy. Systemy mocap z dużą dokładnością przechwytują ruch, a co ważniejsze wykluczają subiektywne obserwacje osoby analizującej nagranie video ruchu ciała na danym stanowisku. System rejestruje ruch takim, jaki jest, zawężając do minimum ryzyko wystąpienia błędu pomiaru, który ma ogromny wpływ na ocenę pracy analizowanego stanowiska. Aktualne rozwiązania mocap nie wymagają szczególnych warunków działania, dzięki czemu koszty są niewielkie w stosunku do możliwości. Nie bez znaczenia jest również krótki czas potrzebny do wykonania pomiarów w porównaniu do analogowych metod. W przypadku analizy RULA jest to czas ubrania zestawu, jego kalibracji oraz przesłania nagrania do oprogramowania. Czas oceny i dostarczania raportu jest znacznie krótszy aniżeli tradycyjna metoda oparta na obserwacji wzrokowej i pomiarach.

Systemy motion capture dzielą się głównie na optyczne i inercyjne. Systemy optyczne bazują na kamerach do rejestracji ruchu a inercyjne na czujnikach umieszczonych na ciele. W zastosowaniach przemysłowych systemy inercyjne zdecydowanie wiodą prym ze względu na możliwość rejestracji ruchu w obszarach niewidocznych dla systemów optycznych. W tych systemach problematyczne może okazać się pole magnetyczne oraz elementy stalowe, które mogą zakłócać działanie tego typu systemów, istnieją jednak rozwiązania które są w stanie sobie z tym problemem poradzić. Systemy inercyjne dostępne są w wersjach przewodowych oraz bezprzewodowych - te drugie szybciej się zakłada i co najistotniejsze w badaniu ergonomii nie krępują i nie ograniczają naturalnych ruchów.

Do poprawnego działania systemu konieczne jest wprowadzenie niezbędnych danych antropometrycznych takich jak wzrost, rozmiar stopy oraz opcjonalnie dodatkowych wymiarów, takich jak długość poszczególnych części ciała. W przypadku rozwiązania Xsens podczas analizy dane z czujników są przesyłane do komputera poprzez stację odbiorczą, gdzie oprogramowanie interpretuje sygnały tworząc model 3D w formie awataru poruszającego się zgodnie z ruchami osoby wykonującej pracę na stanowisku. Zasięg pomiarów wynosi około 50 m w zależności od rodzaju stacji odbiorczej i jest w zupełności wystraczający do rejestracji ruchu w otoczeniu przemysłowym. Sam system może rozróżniać zmianę poziomów np. wchodzenie po drabinie lub po schodach. Efekt jest dość spektakularny, ponieważ widzimy model 3D na ekranie komputera, który wykonuje dokładnie te same ruchy, co osoba w rzeczywistości. Jednak sama wizualizacja jest jedynie widowiskowym dodatkiem do tego, co dzięki takiemu rozwiązaniu możemy uzyskać. Prócz możliwości rejestracji ruchu, w ramach dodatkowych narzędzi jest możliwość realizacji analizy RULA, analizy chodu oraz analiza kątów poszczególnych części ciała.

Inne współpracujące oprogramowanie z motion capture o nazwie ViveLab Ergo jest bardziej zaawansowane w obszarze analiz i pozwala na ocenę i szybkie wygenerowanie raportów: RULA, OWAS, NASA-OBI, ISO 11226, EN 1005-4, test dosięgalności i mapę ciepła. W wielu sytuacjach po analizie nagrań może się okazać, że konieczne są działania korygujące. Oczywiście dysponując odpowiednimi pakietami oprogramowania jesteśmy w stanie sprawdzić alternatywne scenariusze, „co, jeśli” i poddać je ponownej ocenie. Wszystko po to, aby mieć pewność, że działania korygujące przyniosą pożądany skutek.

Ocena metodą RULA przy użyciu motion capture
Ocena metodą RULA przy użyciu motion capture

Dostęp do wymienionych narzędzi do analiz ruchu jest realizowany za pośrednictwem chmury i w obu przypadkach opłacamy subskrypcje wyłącznie na potrzeby bieżącego użycia (cena kompleksowego badania to 545 Euro za stanowisko). Bardziej zaawansowane rozwiązania pozwalają na określenie energii metabolicznej lub ryzyka wystąpienia urazu dolnej części pleców. W drugim przypadku konieczne jest nadanie ciężarów i sił działających na pracownika. Taką funkcjonalność posiadają rozwiązania firmy Siemens. Oczywiście tego typu aplikacje można użyć zanim stanowisko będzie istnieć, już na etapie koncepcji. W takim przypadku korzystamy ze standardów MTM lub rozszerzonej rzeczywistości (ang. AR - Augmented reality) czy też wirtualnej rzeczywistości (ang. VR - Virtual reality).

Niektóre problemy związane z ergonomią stanowisk pracy mogą zostać rozwiązana przez automatyzację lub robotyzację. Wiele jednak nie, ze względu na niekorzystny wskaźnik rentowności wdrożeń lub też znaczny poziom skomplikowania procesów. W takich wypadkach konieczne jest szukanie innych skutecznych i możliwości rozwiązań, jednym z których może być system motion capture, który przyspieszy analizy i pozwoli na miarodajną ocenę z wykluczeniem ryzyka błędów pomiarów.

Więcej informacji o systemie można uzyskać kontaktując się z redakcją portalu (link).

Damian Dudło

CTO Virtuity sp. z o.o.

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !


Kontynuuj

Ergonomia i zdrowie

Niebezpieczny jak praca biurowa


Siedzenie jest gorsze niż palenie, zabija więcej ludzi niż HIV i jest bardziej zdradzieckie niż skoki na spadochronie — twierdzi doktor James Levine, dyrektor Instytutu Przeciwdziałania Otyłości w Klinice Mayo, jednym z najlepszych szpitali na świecie. Dr Levine od lat lata bada wpływ siedzącego trybu życia na nasze zdrowie. Chociaż porównywanie siedzenia na krześle do palenia papierosów może się wydawać przesadne, badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości.

(więcej…)


Kontynuuj

Bezpieczeństwo

Przygotuj organizację na nowy standard ISO 45003


Międzynarodowy standard zdrowia i bezpieczeństwa psychologicznego w miejscu pracy (ISO 45003) ma zostać opublikowany już w lipcu 2021 roku. Zagrożenia psychospołeczne zyskają więc należne miejsce w regulacjach, mając realny wpływ na pracowników, a przez to i na funkcjonowanie organizacji. (więcej…)


Kontynuuj

Ergonomia i zdrowie

Dobra akustyka w open space


Koncepty biur otwartych reklamowane są jako przejrzyste i komunikatywne strefy robocze. Jednakże planowanie takiego rodzaju biur jest pod wieloma względami kompleksowe. Szczególnie akustyka stanowi tu ogromne wyzwanie. Na ten temat krajowe zbiory reguł i normowanie przekazują do dyspozycji metody pomiarów i oceny.

(więcej…)


Kontynuuj

Ergonomia i zdrowie

Zapobieganie zaburzeniom układu mięśniowo-szkieletowego u zróżnicowanej siły roboczej


Dlaczego w przypadku określonych grup pracowników istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego? Jakie bariery utrudniają zapobieganie takim zaburzeniom i zarządzanie nimi? Jakie inicjatywy dotyczące miejsc pracy okazały się skuteczne? (więcej…)


Kontynuuj

Popularne