Problemy z podwykonawcami? Ciągle twierdzą, że czegoś nie wiedzieli? Sprawdź nasze rozwiązanie!!!

Toggle Bar

Pracownicy na Play Station uczyli się o bhp

Typography

Kompania Piwowarskia, dla której priorytetem jest bezpieczeństwo pracowników, postanowiła wzmocnić komunikację kwestii dotyczących bhp w browarach, organizując kampanię informacyjną wykorzystującą między innymi konsolę PlayStation.

Kampania informacyjna „BHP przestrzegam – wypadkom nie ulegam” została skierowana do pracowników pionu produkcyjnego we wszystkich trzech browarach należących do Kompanii Piwowarskiej. Wśród jej adresatów nie było pracowników biurowych, ale do nich adresowana była jedna z wcześniejszych akcji, podczas której prezentowano na linijkach zestaw ćwiczeń rozluźniających.
Już wstęp do kampanii był nietypowy, bowiem zorganizowano konkurs dla pracowników na samą jej nazwę. W takiej niekonwencjonalnej, nieco zabawnej i lekkiej formie jest też utrzymany kolejny etap.

– Waga bhp w naszej firmie jest ogromna. Komunikacja tematów związanych z bezpieczeństwem pracy wymaga nie tylko konsekwencji, ale i inwencji. Po to, by jeszcze mocniej przyciągnąć uwagę pracowników, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie kilku nieszablonowych działań – mówi Klaudyna Gruszecka, kierownik ds. ochrony środowiska i bhp w Kompanii Piwowarskiej.

Chcesz usłyszeć „kocham cię”? Dbaj o słuch!

Zakłady produkcyjne, których pracownicy byli adresatami półrocznej kampanii, charakteryzują się specyficznym zestawem procedur i regulacji (na ok. 3300 pracowników KP, w browarach pracuje ok. 1300 osób, w tym ponad 900 na zmiany).

Dlatego każdy z 6 przekazów (inny w poszczególnych miesiącach) dotyczył zagadnień priorytetowych w danej chwili: oznakowania pojemników zawierających substancje chemiczne, wypadków na śliskich nawierzchniach, używania ochron indywidualnych - okularów, butów i rękawic ochronnych oraz wkładek do uszu. Podczas ich doboru kierowano się wagą zagrożenia oraz tym, jak dużej grupy pracowników dotyczy.

plakat01 plakat02 plakat03 plakat04

 

plakat05plakat06plakat07 plakat08

Zagadnienia komunikowano w sposób przyciągający uwagę i z humorem. Przykładowo, w przypadku używania nieoznakowanych pojemników z substancjami chemicznymi były to plakaty, mailing oraz konkurs na wewnętrznym portalu dla pracowników. Na plakatach widniała cukiernica z podpisem: „Nigdy nie używaj nieoznakowanych pojemników”.
Dodatkowo w stołówkach oraz kuchniach pracowniczych (mają do nich dostęp również pracownicy firm podwykonawczych) pojawiły się dwie cukiernice identyczne do tych z plakatów. Nasypano do nich bardzo podobnie wyglądające cukier i sól oraz dołączono podkładki z napisem: „W jednej cukiernicy jest cukier, w drugiej sól. Zaryzykujesz?”.

plakat09 plakat11 plakat10

Rękawice nie tylko na ringu

Jednak komunikatem, który pewnie najbardziej zapadł pracownikom w pamięć, był ten związany z noszeniem rękawic ochronnych. W browarach w Poznaniu, Tychach i Białymstoku rozwieszono plakaty oraz tablice przedstawiające rękawice z podpisem: „Każda poważna dyscyplina wymaga użycia rękawic”. Zachęcały one do udziału w zabawie zorganizowanej w piątkowe popołudnia w firmowych pubach. Pracownicy mogli zagrać na PlayStation w gry sportowe wykorzystujące różnego rodzaju rękawice, a przy okazji podyskutować o potrzebie używania rękawic do rozmaitych czynności związanych z produkcją i rozlewem piwa.

ps01 ps02 ps03 ps04

– Bezpieczeństwo w pracy, jak i w sporcie czy w domu, jest najważniejsze. A rękawice odgrywają tu ważną rolę. Każdy z pracowników browaru wykonuje inną czynność, nie ma jednego rodzaju rękawic, które chroniłyby pracownika przed wszystkimi zagrożeniami – mówi Krzysztof Węcławski, starszy inspektor ds. bhp.

Mierzalnym efektem kampanii jest wzrost zgłoszeń zdarzeń potencjalnie wypadkowych zgłaszanych przez pracowników w aplikacji w firmowym intranecie.

– W Kompanii Piwowarskiej robimy wiele, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom. Eliminujemy i ograniczamy czynniki ryzyka występujące w środowisku pracy. Wprowadzamy nowe środki ochron indywidualnych, co do których staramy się, aby były nie tylko bezpieczne, ale i możliwie wygodne. Jednakże wszystkie te starania nie przyniosą efektu, jeżeli nie będziemy dostrzegać faktycznej potrzeby ich stosowania. Dzięki tej kampanii, w prosty i jednocześnie zabawny sposób zwracamy uwagę na korzyści płynące z używania „ochronników” – dodaje Marcin Tomaszewski, kierownik służby bhp w KP.

Kampania „BHP przestrzegam – wypadkom nie ulegam” rozpoczęła się w październiku 2012 roku. W jej przygotowaniu wzięli udział kierownik służby bhp, kierownik ds. ochrony środowiska i bhp oraz specjalista z działu komunikacji. Oprawa wizualna oraz hasła są z kolei dziełem agencji reklamowej.

browar01 browar02 browar03 browar04

Przeprowadzone w browarach wywiady potwierdzają, że akcja przykuła uwagę pracowników. Zgłoszenia konkursowe, w których należało opisać swe doświadczenia związane ze środkami ochrony indywidualnej potwierdziły nie tylko zaangażowanie, ale i wiedzę pracowników. Mierzalnym efektem kampanii jest wzrost zgłoszeń zdarzeń potencjalnie wypadkowych zgłaszanych przez pracowników w aplikacji w firmowym intranecie.

- W firmie zapewniającej regularny serwis bhp na wysokim poziomie musimy od czasu do czasu niestandardową komunikacją przypomnieć, że osobą, która najlepiej dba o nasze bezpieczeństwo, jesteśmy my sami – uważa Marcin Tomaszewski.

Prace nad przygotowaniem kolejnego etapu trwają.

[KP]