TEZET Sp. z o.o. rozpoczęła działalność w 1988 r. Od tego czasu wybudowała ponad 300 stacji tankowania samochodów gazem płynnym, sieć instalacji grzewczych i technologicznych oraz sieć dystrybucji gazów płynnych. Jest właścicielem największego na polsko-ukraińskiej granicy kolejowego Terminalu Przeładunku Gazów Płynnych w Brzeźnie k. Chełma. W 1997 roku spółka rozszerzyła swoją działalność o przeładunek oraz dystrybucję LPG, czyli skroplonych gazów węglowodorowych, w szczególności propanu, butanu i ich mieszanin.
Maria Niedzielska
Firma zapewnia sprawną obsługę przeładunku gazu z wagonów "szerokotorowych" do wagonów "normalnotorowych" oraz cystern drogowych. W 2006 roku Zarząd podjął decyzję o gruntownej modernizacji i rozbudowie posiadanej infrastruktury. Terminal przeładował do tej pory blisko 1 mln ton propylenu i 1 mln ton propanu-butanu, co daje mu status jednego z największych na granicy wschodniej. W 2006 roku został wdrożony na Terminalu system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000. W listopadzie 2009 r. firma pomyślnie przeszła recertyfikację według wymagań normy ISO 9001:2008. Gaz na Terminal dostarczany jest z rynków wschodnich w składach wagonów-cystern kolejowych "szerokotorowych" (standard rosyjski), następnie zostaje poddany procesowi przeładunku i dalszej dystrybucji już przy użyciu wagonów-cystern "normalnotorowych" (standard europejski) i cystern drogowych do odbiorców zagranicznych i krajowych.
![]() |
![]() |
Przeładunek z wagonów "szerokotorowych"... | ...do wagonów "normalnotorowych". Na zdjęciu widać sygnalizacyjne zabezpieczenia przed niekontrolowanym wypływem gazu. |
Ze względu na znaczną ilość przeładowywanego surowca obiekt został sklasyfikowany jako stwarzający ryzyko poważnej awarii przemysłowej. Główne zagrożenia występujące w zakładzie to: pożar i wybuch mieszanin, upadek z wysokości, porażenie prądem elektrycznym, odmrożenie wywołane przez wyciekający gaz. Inne to - powodujące różne dolegliwości i schorzenia - obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego, czynniki atmosferyczne, ukąszenia przez owady, stres zawodowy.
Pierwszej formalnej oceny ryzyka zawodowego w zakładzie dokonano na przełomie 2002/2003 roku i od tego momentu traktowana jest jako stały element działań poprawiających bezpieczeństwo. Powołano zespół ds. oceny ryzyka zawodowego (w składzie: zastępca kierownika Terminala, przedstawiciel pracowników, specjalista ds. bhp), dokonano przeglądu stanowisk pracy oraz identyfikacji zagrożeń, oszacowano ryzyko zawodowe, podjęto działania korygujące i zapobiegawcze w celu redukcji ryzyka, sporządzono karty oceny ryzyka zawodowego, zapoznano pracowników z oceną ryzyka.
Skutecznie zabezpieczać
Zabezpieczenie przed przepełnieniem wagonów-cystern opiera się na systemie ciągłego monitorowania stopnia napełnienia zbiornika, sygnalizowaniu stanów krańcowych i automatycznej blokadzie procesu w przypadku przekroczenia zadanych wartości. Podstawowymi elementami systemu są: przepływomierze masowe na fazie ciekłej i gazowej, zdalnie sterowane zawory odcinające, sterownik z licznikiem sumującym, sygnalizatory wizualne i dźwiękowe zintegrowane z systemem wizualizacji informatycznej. Natomiast przed przepełnieniem zbiorników magazynowych chroni system ciągłego monitorowania stopnia napełnienia zbiornika, sygnalizowanie stanów krańcowych i automatyczna blokada procesu w przypadku przekroczenia zadanych wartości. Do zabezpieczenia przed niekontrolowanym wypływem gazu wykorzystano m.in. automatyczny system monitoringu stężeń gazu, polegający na sygnalizowaniu przekroczenia progu 20% DGW (dolnej granicy wybuchowości) i automatyczną blokadę procesu w przypadku przekroczenia progu 40% DGW. Elementami systemu są: 23 czujki stężeń rozmieszczone w charakterystycznych punktach instalacji, centrala dozymetryczna, zdalnie sterowane zawory odcinające, sterowniki, sygnalizatory wizualne i dźwiękowe, zintegrowane z systemem wizualizacji informatycznej.