Trema to uczucie bardzo dobrze znane większości ludzi. Według słownikowej definicji, to podniecenie połączone z lękiem, obawą i zdenerwowaniem, utrudniające koncentrację i możliwość działania. Stres związany z wystąpieniem pojawia się przed lub w trakcie wystąpienia publicznego, rozumianego jako prezentowanie treści przez mówcę przed audytorium.
Jak dokonać optymalnego doboru środków ochrony indywidualnej, aby realnie, a nie tylko pozornie zapewnić bezpieczeństwo? Poruszając się w gąszczu wymagań prawnych często zadajemy sobie pytanie skąd czerpać informacje, aby właściwie dokonać doboru środków ochrony indywidualnej (śoi), zwłaszcza na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa.
W latach 90. w ramach harmonizacji przepisów krajowych z wymaganiami unijnymi, w szczególności dyrektywy ramowej 89/391/EWG z 12 czerwca 1989 r., pojawiły się w Kodeksie pracy zapisy wprowadzające obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym (1991 r. – ówczesny art. 215), a następnie sporządzania jego analizy, dokumentowania i zapobiegania.
Berlińska Straż Pożarna gasi pożary w nowym ubraniu specjalnym. Podjęcie decyzji o zakupie nowego wyposażenia nie było łatwe. Co przeważyło? I jakie są pierwsze doświadczenia?
Zdefiniowanie pojęcia kultury bezpieczeństwa nie jest proste. Termin ten został po raz pierwszy użyty w dokumencie opracowanym po katastrofie w Czarnobylu - wskazano w nim zespół ludzkich cech i postaw jako całość. Od tego czasu wiele osób i instytucji stosuje ten termin, modyfikując jednak jego zakres.
Każdy człowiek styka się ze zjawiskiem hałasu niemalże codziennie, jednak zdefiniowanie go okazuje się trudne. Według najprostszej definicji, hałasem nazywamy wszelki niepożądany dźwięk. Gdyby jednak porównać dwa przypadki środowisk o podobnym poziomie dźwięku: dyskotekę i maszynę produkcyjną, to dla bywalca dyskoteki hałas będzie występował tylko w drugim przypadku.
Zadanie szóste wiąże się z dwoma poprzednimi i można je potraktować jako zakończenie procesu inwestycji (modernizacji, adaptacji) dotyczącego obiektów budowlanych z pomieszczeniami pracy.
Zgodnie z Kodeksem Pracy, jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych warunków (patrz. art. 15 oraz art. 94 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; Dz.U.98.21.94 ze zm.).
Kto z nas nie lubi słuchać pięknej muzyki czy też głosu swoich dzieci? Jak to z wieloma rzeczami w życiu bywa, często nie zdajemy sobie sprawy z wartości, jakie niesie dobry słuch, dopóki go nie stracimy. Często ignorujemy lub zapominamy o konieczności ochrony słuchu.
Od pewnego czasu nurtowało mnie pytanie: czy wypadek przy pracy zawsze oznacza to samo? Skąd takie pytanie? Jako osoba zarządzająca bezpieczeństwem pracy w dużym zakładzie przemysłowym i audytor bezpieczeństwa pracy w jednej z wiodących jednostek certyfikacyjnych znam dokładnie i precyzyjnie polską definicję wypadku przy pracy.
W jaki sposób błędy prowadzą do urazów i jak można uniknąć popełniania błędów krytycznych? Oto kilka ważnych strategii behawioralnych, których możesz użyć w celu zapobiegania urazów. Wszystko sprowadza się do pośpiechu, frustracji, zmęczenia i rutyny. W celu poprawnego radzenia sobie z tymi stanami emocjonalnymi i fizycznymi opracowaliśmy koncepcję „autokontroli”, która umożliwia natychmiastowe rozpoznanie tych stanów, odpowiednie i bezpieczne zachowanie oraz uniknięcie poważnych błędów.